TOGGLE

Toggle

Makerlab organiseert meerdere malen per jaar een bootcamp. Deze bootcamps zijn een soort pressure cookers waarin 5 teams binnen 4 dagen een idee tot een concept uitwerkt. De teams bestaan uit een idee-eigenaar, interactieontwerper en een visual designer. De idee-eigenaren zijn afkomstig van de bedrijven waarvoor de bootcamps georganiseerd zijn. Dit keer was het voor Sanoma Media.

Ik was als visual designer aangesloten bij het team van Vivianne Bendermacher. Haar idee was een app genaamd Toggle. Met deze app kunnen mensen artikelen uit tijdschriften beluisteren in plaats van lezen. “Switching from text to audio when your eyes are not available”. Een interessant idee waar de complexiteit lag in de combinatie tussen tekst, audio en voice-commands.

bootcamp_toggle2

Vivianne had haar idee goed uitgedacht dus er was weinig discussie nodig om aan de slag te gaan. Ik ben vrij snel gestart met het creëren van een visuele identiteit en de interactie ontwerper was begonnen met de opzet. Na twee dagen hard werken hadden we al een goed prototype online staan en kon de app getest worden. Ik heb de hele visuele identiteit opgezet, inclusief het logo.

logo_toggleWaar Vivianne gedurende de week achter kwam was dat de mensen voorkeur hadden voor lezen én luisteren in plaats van lezen óf luisteren. Mede door deze ontdekking opende dit deuren voor twee nieuwe doelgroepen, namelijk mensen met dyslexie en slechtzienden. Ook kwam naar voren dat de voice-commands niet het belangrijkste onderdeel van de app waren maar juist de combinatie van het lezen én luisteren. Dit hebben verwerkt in de app zodat de gebruiker tijdens het lezen de audio kan aanzetten en kan blijven meelezen. De tekst loopt met de audio mee zodat de gebruiker weet waar de audio is.

bootcamp_toggle1